Kumbaya, my lord, Kumbaya!

Co je těžký hřích (pozor nuda!)

26. 2. 2010 7:09
Rubrika: Konfesní úvahy

V minulém příspěvku jsem zřejmě neuváženě začal operovat s pojmem těžký hřích. A protože jsem jej zmínil v souvislosti s katolickou naukou, je slušností se obrátit do katolického katechismu, abych našel, jak tento hřích chápe ŘKC. Vzhledem k tomu, že své hříchy vyznáváme společně pře Večeří Páně, tak mě v přijímání svátosti nebrzdí, nerozlišuji tedy lehký a těžký (právě jsem zjistil, že ŘKC také ne - má hřích všední a smrtelný a to je mi výrazně srozumitelnější). Hřích je hřích a basta fidli. Utěšovat se slovy "ještě jsem nezabil, tak jakýpak copak" mi připadá pod úroveň.

par.1854 - Je vhodné hodnotit hříchy podle jejich závažnosti. V tradici církve se prosadilo rozlišování mezi smrtelným a všedním hříchem, které je nastíněno již v Písmu. Zkušenost lidí toto rozlišení potvrzuje.

par. 1855 - Smrtelný hřích ničí v srdci člověka lásku těžkým porušením Božího zákona; odvrací člověka od Boha, který je jeho posledním cílem a jeho blažeností, a to tím, že dává přednost nižšímu dobru před ním. Všední hřích ponechává lásku „naživu“, ačkoliv ji uráží a zraňuje.

par. 1856 - Protože smrtelný hřích v nás zasahuje životní zdroj, kterým je láska, vyžaduje náprava nový zásah Božího milosrdenství a obrácení srdce, které se obvykle uskutečňuje ve svátosti pokání. „Jestliže se vůle zaměří na nějakou věc, která sama sebou odporuje lásce, jež nás směruje k poslednímu cíli, už tím se hřích stává smrtelným, … ať už je namířen proti Boží lásce, jako např. rouhání, křivá přísaha, nebo proti lásce k bližnímu, jako např. vražda, cizoložství. Když se vůle hříšníka obrátí k nějaké věci, která v sobě nese nepořádek, ale není namířena proti lásce k Bohu nebo bližnímu, je to hřích všední, jako např. prázdná slova, nevhodný smích.“

par. 1857 - Hřích se stává smrtelným, když při něm spolupůsobí tři podmínky: „Hříchem smrtelným je skutek, jehož předmětem je závažná látka …, a jehož se někdo dopouští s plným vědomím a uváženým souhlasem.“

par. 1858 - Závažná věc je upřesněna deseti přikázáními podle odpovědi, kterou dal Ježíš bohatému mladíkovi: „Nezabiješ, nezcizoložíš, nepokradeš, nevydáš křivé svědectví, nebudeš podvádět, cti svého otce i matku“ (Mk 10,19). Závažnost hříchů je větší nebo menší: vražda je závažnější než krádež. Je třeba brát v úvahu také postižené osoby? násilí páchané na rodičích je samo sebou mnohem těžší, než násilí páchané na cizím člověku.

par. 1859 - Aby hřích byl smrtelný, musí ho člověk spáchat s plným vědomím a s plným souhlasem. Při páchání smrtelného hříchu se předpokládá poznání hříšnosti skutku a vědomí, že skutek odporuje Božímu zákonu. Kromě toho se vyžaduje dostatečně svobodný souhlas, aby rozhodnutí bylo opravdu osobní. Zaviněná nevědomost a tvrdost srdce nezmenšuje dobrovolný ráz hříchu, ale naopak jej ještě zvětšuje.

par. 1860 - Nezaviněná nevědomost může zmírnit, ne-li zrušit odpovědnost za těžkou vinu. Předpokládá se však, že není nikdo, kdo by neznal zásady mravního zákona, které jsou vepsány do svědomí každého člověka. Hnutí smyslnosti, vášně mohou podobně oslabit dobrovolný a svobodný ráz viny; stejně jako vnější nátlak nebo patologické poruchy. Zlomyslně spáchaný hřích s úmyslnou volbou zla je však hřích nejtěžší.

Jen přetlumočím par. 1859 a par. 1860 -> Nepředpokládá se, že by se v našich končinách mohla objevit nezaviněná nevědomost a to ani u nevěřících. Vzniká tedy otázka - pokud neexistuje nezaviněná nevědomost, znamená to, že jakákoliv jiná nevědomost je zaviněná? To by se mi líbilo, protože tím dostáváme plnou zodpovědnost za své chování do svých rukou. A pokud existuje něco mezi, jak to pojmenovat a definovat?  (krom skutků vynucených, ale to je v par. 1859 explixitně vyňato).

A i minule jsem zapomněl dodat - jistě nevyčerpávám možnosti katechismu  v dané oblasti, jen sem hodím co najdu, takže neváhejte a kopírujte další odstavce!

Zobrazeno 5376×

Komentáře

svíce

Někde jsem četl:kdo hledí na ženu(muže) s hříšnou touhou,zcizol....S radostí v srdci se snad podívat můžeme.Sám se musím přiznat,že mě často zláká pohled na nahé ženy,ale ne s hříšnou touhou.

dadinka

Honza17: Jo, překlep.:-)

dadinka

Papo: Díky moc za článek.<br />
A k otázce z předchozího článku, jak dlouho člověk vydrží nespáchat těžký hřích? Tak záleží na tom, jestli např. nezcizoložíš je míněno v novozákonním "Kdo hledí na ženu křivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci..." atd.<br />
<br />
MartyR: Jo, hřích je hřích, jak píše Papo už v prvním odstavci. Taky přesně nechápu, jak to je, viz Budlenka nebo třeba z Bible s textem o Kafarnaum "Zemi sodomské bude lehčeji v den soudu než tobě." Je prostě rozdíl mezi hádkou s kamarádem a promyšlenou vraždou pěti lidí.

honza17

dadinka: "Tak záleží na tom, jestli např. nezcizoložíš je míněno v novozákonním "Kdo hledí na ženu křivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci..." atd."<br />
Chtivě, ne křivě, Dani.<br />
Jo, to pak jde do desítek minut...

MartyR

Hoši se zabrali do sexu... ;-) <br />
<br />
BudLenka: Promiň,i tak mi to přijde divné,dělit hřích.Každý hřích je opozice proti Bohu a nemyslím,že Všemohoucí tohle rozlišuje.<br />
Ale díky za názor

honza17

MK: Vyhýbáš se primárnímu účelu sexu - plození. Chceš sex, ale nechceš koncepci. "Metody, jak to udělat, abych mohl sexuálně žít a nepočít. Jak zjistit, kdy můžu mít sex tak, aby z toho nebylo dítě."<br />
Metody jak nemít sex je blbost. Při PPR sex máš (i když ne tak často) a právě při těch zbylých sex. aktech, kterých ses nevzdal, nechceš počít. Předpokládáš že nedojde k početí, protože by nemělo.

MiroslavKratochvíl

"...a právě při těch zbylých sex. aktech, kterých ses nevzdal, nechceš počít."<br />
<br />
, ale nevyhýbáš se početí.

BudLenka

MartyR: Nedá mi neodpovědět už vzhledem k dnešnímu evangeliu z římskokatolické liturgie: <br />
<br />
Já však vám pravím, že již ten, kdo se hněvá na svého bratra, bude vydán soudu; kdo snižuje svého bratra, bude vydán radě; a kdo svého bratra zatracuje, propadne ohnivému peklu.(Mt 5,22)<br />
<br />
Já v tom vnímám určité odstupňování.

MartyR

Vždy jsem si myslel,že je hřích jako hřích.Že není malý nebo větší,časný dočasný současný či kýho výra.Hřích je stále hříchem,a mzdou hříchu je smrt. <br />
<br />
K tomu nevedomému hříchu...poslouží snad staré pravdivé - Neznalost zákona neomlouvá.<br />
Lidská přirozenost tíhne ke hříchu.<br />
<br />
Přijde mi divné dělit hříchy do škatulek - 1.Jan 1,9

MiroslavKratochvíl

Honzo, myslím, že PPR tak označit nelze, protože ty se u PPR při sexu početí nevyhýbáš, kdežto u antikoncepce se mu vyhýbáš (bráníš mu). Ale to víš. PPR lze označit jako "metody jak nemít sex, když 'nestojím' o početí".

honza17

MK: No právě. Takže si dovolím nesouhlasit s tvým tvrzením, že označení antikoncepce napovídá něco o její zvrácenosti.<br />
Pokud bych metody přirozeného plánování rodičovství označil jako "metody jak mít sex a vyhnout se při něm početí, když o početí nestojím", tak bude to označení správné a zvrácené nebude.

MiroslavKratochvíl

"Označení antikoncepce není samo o sobě zvrácené."<br />
<br />
Označení je označení, které označuje věc, která může být taková nebo maková. To víme.

honza17

MiroslavKratochvíl: Hmmm..já nevím. Já to tak nevidím. U PPR si řeknu: chci mít sex, ale chci se při něm vyhnout početí. U antikoncepce (protipočetí) mu aktivně bráním. Já znám ten rozbor toho rozdílu v církevním podání, taktéž znám důvody, proč je jedno OK a jiné ne. Ale osobně o tom přesvědčen nejsem.<br />
Užiju si sex a nechci při tom počít dítě platí pro oboje a už to mi může znít zvráceně. Ale není to zvrácené samo o sobě, pokud jsou splněny jisté podmínky že?<br />
Označení antikoncepce není samo o sobě zvrácené. Ty můžeš být z vážných důvodů proti koncepci. Můžeš nechtít počít. Tedy vnitřně si nepřát koncepci, být antikoncepční. Vždyť katoličtí manželé často užívají PPR právě proto, že jsou proti koncepci. A hřích to není.

Papo

honza17: To co píšeš má něco do sebe, předpokládám, že pak je to otázkou výkladu věty: "Kromě toho se vyžaduje dostatečně svobodný souhlas, aby rozhodnutí bylo opravdu osobní." a na to rozhodně nemám odvahu..

MiroslavKratochvíl

"A v srdci podle mě nepozná, že antikoncepce je špatná, když je dnes všude propagována jako něco dobrého."<br />
<br />
Podle mě, bych řekl, že by aji mohl. Už její označení člověku napovídá, že je to něco zvráceného.

honza17

Papo: Teď se nějak nechytám...rozveď to kdyžtak :-)

Papo

honza17: pardon.. je to kousíček z paragrafu 1859. Právě proto jsem se na spojení těch dvou paragrafů ptal, protože mě to zarazilo.. Přemýšlím nad tím..

honza17

"Vzniká tedy otázka - pokud neexistuje nezaviněná nevědomost, znamená to, že jakákoliv jiná nevědomost je zaviněná?"<br />
No, například u vraždy nebo cizoložství je asi jisté, že každý člověk musí vědět, že to je špatné, i když si to různě omlouvá.<br />
Ale třeba takovou antikoncepci? Nevěřící, který byl vychován k tomu, že křesťanství je nějaký nesmysl a je ateista asi těžko bude listovat v nějakém katechismu. A v srdci podle mě nepozná, že antikoncepce je špatná, když je dnes všude propagována jako něco dobrého. Řekne si, že na tom není nic špatného a je upřímný. Totéž u dalších věcí moderní doby.<br />
Nezaviněná nevědomost. Nebo například ty můžeš mít nezaviněnou nevědomost, že jsi heretik.<br />
Příklad nezaviněné nevědomosti: Jdu za panem farářem a zeptám se ho, jestli je hřích spát se svou holkou před svatbou. Pan farář řekne: ne, pokud se znáte dlouho, je to v pohodě.<br />
Jelikož nepředpokládám, že by ten pan farář říkal něco proti katolické nauce, věřím mu a

Zobrazit 18 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio