Kumbaya, my lord, Kumbaya!

Jak jsem četl bohoslužbu

10. 8. 2010 10:18
Rubrika: Žvatlání

Tak to přišlo. Náš pan farář odjel na dovolenou a jakkoliv je náš sbor plný farářů - důchodců, nebylo kdo by vedl bohoslužbu, všichni byli na dovolené, takže bylo nutné mít čtené bohoslužby. Nikdy jsem to neviděl, pouze jednou jsem si viděll bratra Tůmu (tak 10let zpátky) jak vedl bohoslužbu, ale u něj jsem přesvědčen, že je laickým kazatelem. Takže dvě neděle a hledání dvou laiků, kteří by byli ochotni vést čtené bohoslužby. Bratr Jech kývnul, takže zbýval jeden.

Tady se sluší a patří říci, že moje maminka jako člen staršovstva tuto službu (vést čtené bohoslužby) odmítla a nevím přes kolik lidí se náš pan farář propracoval až k mé maličkosti (ve sboru dělám mluvčího a moderátora, když je potřeba). Vzal jsem si dva dny na rozmyšlenou, přeci jen k tomu mám ohromný respekt, u nás se káže dobře, laťka je nastavena skutečně vysoko a i přes svou vrozenou odrzlost a sklony k exhibicionismu mi do mozečku doteklo, že tohle není sranda. Konzultace s mou (skoro) lepší (skoro) polovičkou a její argument, že jsem si to nevymyslel, že ukecaný jsem dost, mám slušný projev a přednes, takže bych to měl zkusit. Ehm, tak tedy jo, no, řekl jsem.

Výběr připravené bohoslužby byl na mně, mohl jsem si vybrat z celého rozsahu, který nabízí sbírky kázání na webu ČCE. Chvilku mi to zabralo, přeci jen jsem chtěl číst kázání, které by vyjadřovalo mé pocity. Našel jsem, bylo to kázání s názvem Dej nám více víry! na text Lukáše 17, 5:6

"Apoštolové řekli Pánu: „Dej nám více víry!" Pán jim řekl: „Kdybyste měli víru jako zrnko hořčice, řekli byste této moruši: ´Vyrvi se i s kořeny a přesaď se do moře´, a ona by vás poslechla.„

Průběh bohoslužby už nebyl tak jednoznačný, jak jsem si přál. Nepodařilo se mi přinutit tiskárnu, aby mi vytiskla buletinek jak jsem chtěl, ale to se nic neděje. Neznámé písničky jsem operativně vyměnil za pro sbor známější, takže jedno riziko zažehnané, je už ale půl desáté a já stepuji nad schody do kaple. Vcházím, stavím se za stůl a lidé nechápavě koukají, co tam ten hejsek chce. Sborová sestra a kurátorka se stavějí a lidé tedy s nimi, jakkoliv na jejich tvářích je vidět, že nevědí, proč by měli. "Povzbuzen" tímto "úspěchem" jsem ze sebe vychrlil úvodní slova rychlosti kulometné palby a šel se posadit, abychom dozpívali písničku a já se trochu dal dohromady. Maminka si za mnou těch pár lavic došla a láskyplně mi řekla "zpomal". Jen jsem syknul "jsem si toho vědomý" a hodnota mého sebevědomí padala jako akcie BP.

Nádech, modlitba, čtení z Písma - to vše již probíhalo v pohodě, hlídal jsem si rychlost, snažil se mluvit v klidu a zdálo se, že to dopadne dobře. Písnička a vrcholné číslo každé evangelické bohoslužby - kázání. Myslím, že je špatně, když první dotaz evangelíka na téma "jít jinam do kostela" je "kdo tam káže?" a druhá "a jak káže?". Každopádně to jen podtrhává nutnost kultivovaného projevu, já měl před sebou stránku a půl textu, poučka praví, že jednu stránku A4 čteme asi 6-7 minut, takže kázání na 10 minut, přesně dost na sdělení myšlenky a ne tolik, aby někdo měl pocit, že se chci předvádět (kázání delší dvou stránek jsem zavrhoval při hledání automaticky). Snaha číst pomalu (skutečně to z kazatelny neubíhá, zdálo se mi, že ten text čtu věčnost) a snaha o oční kontakt (kdy z mé strany šlo pouze o jakýsi vyprázdněný pohled směrem do lavic) snad nějak fungovaly, alespoň jsem v to doufal.

Závěrečná modlitba, písnička a konec. Upřímně řečeno - stát ve dveřích a s knedlíkem v krku čekat na podání ruky a nějaké hodnocení u dveří nebylo tak hrozné, jak jsem se bál. Sestry a bratři poděkovali za službu. Takže zpětné vazby se mi dostalo od maminky a kurátorky. Maminka se mě ptala, proč jsem ignoroval její cedulku "zpomal" během kázání (já ji fakt neviděl, lidi jsem si neprohlížel, tady musím říct, že můj kontakt s publikem během čtení textu, který mi sice byl blízký, ale nebyl můj, takže struktura vět a některá slova mi šla přes jazyk jen se soustředěním), ale že kromě kázání, které bylo moc rychle, to bylo dobré (tak alespoň modlitbu jsem zvládnul důstojně). Sestra kurátorka jen dodala, že během kázání to chtělo skutečně ještě o něco pomaleji (nebyl jsem schopný se donutit mluvit z kazatelny na lidi jako na blbečky pomalu, snad příště) a že kázání bylo krátké na její vkus.

Takže to mám za sebou,  podle telefonického rozhovoru s naším farářem si nikdo nestěžoval a je po mně ochotný v případě potřeby šáhnout opět. Já už vím co to obnáší, příště budu drzejší a věty kázání si přepíšu do své vlastní mluvy, pak to bude snad pro všechny zůčastněné skutečně kulturní a především duchovní zážitek.

Z jiné akce jako moderátor s paní farářovou..

Zobrazeno 2440×

Komentáře

HelenaH

já jsem jako malá holčička vítala nového pana faráře-bylo to ve verších, spoustu slov jsem ani neuměla vyslovit,ani jim nerozuměla, každá sloka začínala ...ó, ale recitovala jsem tak expresívně, že se mi tehdejší ministranti-dnes dědové v mém věku smějí dosud....taky mi možná měli tenkrát dovolit říct to svými slovy-asi by to nebylo ve verších, ale moje :-)+

ElDedkus

"Nóoo, tak to teda radši pusťte..." <br />
Hele dopad si lépe než Ruda s beat boxem. Hned jak mě pan Biskup požádá abych za něj sloužil mši, určitě taky napíšu svoje dojmy. Než se to stane musím uznat, že jsi o krok na před a mě nezbude než tě předehnat s prezidentským mandátem. :-) Tvoje určitě lepší skoro polovička je šikovná že tě podpořila. Třeba tajně (vzdor katolictví) doufá že bude mít za manžela kazatele. :-)

ViZ

ElDedkus: proč? V ŘKC se taky lidi setkávají k bohoslužbě slova sami, bez faráře... to je normálně praxe v nenormálních situacích... i to, že si někdo připraví pár slov povzbuzení k Božímu slovu...

ElDedkus

Naštěstí jsem měl Vítku to štěstí, že jsem vždy existoval ve farnostech kde jsme se i na toho kněze zmohli :-), jinak samozřejmě vím, že lze mít bohoslužbu bez přítomnosti hlavy pomazané... Jinak řekněme že ne vše co Papovi napíšu myslívám ouplně smrtelně vážně. Že Pane Duchan?

Papo

ja ja, natürlich, herr Alteman :D

petisek

Papo: To mne dnes potěšilo. Zrovna jsem sloužil liturgii pro jedno z největších poutních míst v naší diecézi a i přes to, že jsem knězem pět let, byl jsem přemáhán trémou. Snad i proto, že jsem tu bohoslužbu měl od jedenácti a od sedmi jsem s jedinou pauzičkou na toaletu celou tu dobu zpovídal.

solipso

To je drobná komparativní nevýhoda NOMu, že při něm presbyter se svátostí sboru předsedá eucharistickému shromáždění, což je náročný a zodpovědný úkol - na rozdíl od tridentu, při němž katolický kněz slouží mši svatou zády k lidu, takže není nijak rozptylován a stresován, neboť je prakticky jedno jestli slouží sám s ministrantem, nebo před tisícem věřících.<br />
Je také krásné, že se u nás ještě zpovídá a že hromadná zpověď ve společenství, jak byla modernisty propagována zvláště koncem 80. let, se u nás dosud neujala.

honza17

solipso: To bych se rád zeptal. Dnes mi jedna češka žijící dlouhodobě v Austrálii říkala, že u nich se nezpovídá. Že prý mají v kostele (říkala, že určitě chodí do katolického) hromadnou absoluci. Když prý šla za knězem, že by chtěla vyzpovídat, zeptal se jí proč. A odmítl to.<br />
Je něco takového možné? Byl to pro mě docela šok a podezřívám ji, že v Austrálii chodí do jiného kostela než katolického, ale prý je to tam tak ve všech kostelích. Zpověď se vůbec nepraktikuje.

MiroslavKratochvíl

Možné to není, co tak já vím. Pokud se uděluje hromadná absoluce, je to s podmínkou, že při nejbližší možné příležitosti se pujde vyzpovídat ke knězi.<br />
<br />
Kán. 961 § 1. Rozhřešení více kajícníků najednou bez předchozího jednotlivého vyznání, formou společného rozhřešení, je možno udělit:<br />
1. jestliže hrozí nebezpečí smrti a čas nestačí knězi nebo kněžím, aby vyslechli zpověď jednotlivých účastníků;<br />
2. jestliže nastala závažná nutnost, totiž tehdy, kdy pro velký nával kajícníků není dostatek zpovědníků, aby mohli řádně a v náležitém čase vyslechnout vyznání jednotlivců, takže by kajícníci bez vlastní viny byli nuceni dlouho být bez svátostné milosti nebo svatého přijímání; za dostatečnou nutnost se však nepovažuje situace, kdy nemohou být k dispozici zpovědníci pouze z důvodu velikého návalu kajícníku, jaký muže být o veliké slavnosti nebo pouti.<br />
§ 2. Rozhodnout, zda jsou dány podmínky podle normy § 1 odst. 2 požadované, přísluší diecéznímu biskupovi; ten může určit případy této nutnosti za použití kritérií, na nichž se shodli členové biskupské konference.<br />
Kán. 962 § 1. Aby křesťan mohl platně užít svátostného rozhřešení uděleného více kajícníkům, vyžaduje se nejen, aby byl vhodně připraven, ale aby si zároveň předsevzal, že jednotlivě vyzná v přikázané době těžké hříchy, které nyní takto nemůže vyznat.

jjohan

Papo, ty jsi nepolepšitelný bludař. Čerti tě v pekle budou píchat vidlema do zadnice!

solipso

MK:„Možné to není“<br />
- neusíš ani jezdit do Austrálie. Německo je blíž.

Podiven

"...Když prý šla za knězem, že by chtěla vyzpovídat, zeptal se jí proč. A odmítl to."<br />
<br />
<br />
To je hrozné... (Právě jsem dočetl Greenovu Moc a slávu...)

Goretti

honza17: Nu, jak se zpovědí to tam mají, to nevím, ale můžu se optat. Co mě však při našem pobytu tam poněkud překvapilo, byla absence klekátek, různé "kultůrní vložky" spojené s potlesky atp... Byli jsme tam jediní exoti,kteří si při proměňování klekli, stejně tak po přijímání... Ale jinak je Austrálie krásná země... :-)

Papo

johan: Asi už to tak bude, třeba mě vyléčí studium vlastní víry.. <br />
<br />
Jak praví klasik: "Žiji zázrak. Vystudoval jsem dvě vysoké teologické školy a přesto ještě stále věřím!"

ViZ

Incroyable: ještě se na signály vrátí cinik, a já budu cynicky říkat, že někteří lidé jsou asi fakt sebetrýzniči a utrpení jim dává pocit zásluh ... (to je komentář k návratu některých uživatelů na signály.cz). Sorry Papo, když tak tento koment smaž.

pavel-v

ViZ:<br />
<br />
Prý je na signálech nový duchovní. :-)))

MiroslavKratochvíl

Dovoluji si upozornit, že je třeba rozlišovat pokud něco napíše Tomáš J. J. Stodola nebo Jiří J. Stodola. Veskutečnosti Tomáš J. J. Stodola doposud na signálech nepůsobil, nejde o žádný návrat. :-)

Konrádek

Dvojčata!!! To je proti desateru pátera Knoxe!

jjohan

Viz. Utrpení pro víru je nepochybně záslužné, říkal to náš Pán Ježíš Kristus. A já jsem skutečně nový člověk, což symbolizuje i přijetí nového jména.

ViZ

2MK: no jasně, ještě mi povězte nějakou herezi (jako že přijal novou přirozenost - a můžem diskutovat o soupodstatnosti nebo stejné /jedné/ podstatě takového novotvaru).

jjohan

Viz. Pozoruji na Vás typické známky syndromu vyhoření. Vadí Vám nejen lidé, se kterými se setkáváte, ale i nauka, kterou byste jim měl předávat. Na to existuje jediný lék - dlouhá, ale hodně dlouhá - DOVOLENÁ.

honza17

Zajímavé je, že Frankie se taky vrátil v Kristových letech.

jjohan

Když myslíš, že je to zajímavé...

Jashar

ViZíre, je čas udělat Signálům pápá :-)

Zobrazit 24 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio