Kumbaya, my lord, Kumbaya!

Prosíš o dary Ducha Svatého?

18. 6. 2012 17:20
Rubrika: Konfesní úvahy | Štítky: tema:duch-svaty

Kdo nemá nějaký dar Ducha Svatého, jako by snad ani nebyl. Samozřejmě je velice moderní, aby to byl dar viditelný, zjevný a aby to byla ohromná show. Sice jsem nikdy nepochopil proč by to měla být show, Pána Ježíše Krista jsem nikdy nepovažoval za showmana, ale zřejmě doba si to žádá, takže bychom měli prosit o nějaký pěkný dar jako je dar mluvení v jazycích (raději bych ten druhý, kdy dokáži promlouvat k lidem jazykem který neznám), ten je pěkně vidět (i když nám Písmo říká něco o jeho užívání v soukromí). Nebo dar uzdravování, to je pak evangelizace jedna radost. Jen si nejsem jistý, jestli by takoví lidé chodili za Kristem nebo za Duchanem a jestli by Duchan nezpychnul na "své" schopnosti. A to ani nezmiňuji ten fakt, že takové dary mají sloužit společenství. Jak pomohou společenství hrkavé zvuky z mých úst, tomu skutečně nerozumím. Nebo že by "modlitba kdy za mě promlouvá Duch Svatý" byla mocnější než mnou formulovaná modlitba? To spíš ne, protože to by znamenalo, že jsem v jakémsi transu, mimo a to bych se už bál, že se ve mně zabydlel ďábel. Prostě vím co se chci modlit a pak jde o formu, alespoň tak tomu rozumím, pořád se modlím já.

Víte, drazí charismatici, když se bavíme o tom, jestli na nějakých 1800 let zmizely dary Ducha Svatého, je dobré si připomenout o čem se bavíme:

Slovo moudrosti (1K 12:8)
Slovo poznání (1K 12:8)
Víra (1K 12:9)
Uzdravování (1K 12:9)
Činění zázraků (1K 12:10)
Proroctví (1K 12:10)
Rozlišování duchů (1K 12:10)
Rozlišnost jazyků (1K 12:10)
Vykládání jazyků (1K 12:10)
Proroctví (v souladu s vírou) (Ř 12:6)
Služby (Ř 12:7)
Učení (Ř 12:7)
Povzbuzování (Ř 12:8)
Štědrost (Ř 12:8)
Pilnost (Ř 12:8)
Milosrdenství (Ř 12:8)
Apoštolství (Ef 4:11)
Proroctví (Ef 4:11)
Evangelia (Ef 4:11)
Pastýřství (Ef 4:11)
Učitelství (Ef 4:11)
Mluvení Božího slova (1Pt 4:11)
Služby (1Pt 4:11)

Na základě výše uvedeného seznamu si dovolím také odpovědět: "Ne, dary Ducha Svatého nezmizely, ale doba si zřejmě žádá větší show, tak někteří horlivci chtěli vidět, mít něco hmatatelného, jak se zdá." Nic neubírám na horlivosti všem těm Tomášům, ale chci jim jednou provždy odpovědět:

"O dary Ducha Svatého prosím pravidelně, nemyslím si, že je potřeba speciálního hnutí k obnovení vztahu k Duchu Svatému, protože Duch Svatý zde vždy byl, jen se projevoval výrazně skroměji."

A na závěr maličká otázka do pléna - pokud Duch Svatý dává stále stejné množství darů, neznamená to, že všechno to "mluvení v jazycích" je na úkor moudrosti, poznání, víry, služby, učení, povzbuzování, štědrosti, pilnosti, milosrdenství, apoštolství, evangelia, pastýřství a učitelství? Opravdu tyto dary umíte využívat ve prospěch společenství alespoň stejně, jako byste dokázali využít dary nyní jmenované?

Sdílet

Komentáře

ViZ Invisible: Jako farář mám pocit, že často (my, služebníci Slova) mluvíme nesrozumitelným jazykem... Pravdy, ale nesrozumitelné.
A teď vážně: kdysi jsem toužil po daru jazyků, protože jsem jej zažil v modlitebním společenství v semináři. Nebyl mi dán (tedy asi, protože někdy z mých úst jde "šepot", jejž neovládám, a není mi ani příjemný, ani nepříjemný, spíš je to vyjádření nevyjádřitelného). He, teď si budou někteří mylset, že jsem charouš (nebo Charouz?, to asi ne, byť jezdím starou fordkou) a nadšený mládežník.
Myslím, že nejsem, byť jsem jako odpověď na svou touhu po daru jazyků dostal jiný dar. Totiž dar modlitby různorodým způsobem (latinsky, chorálem, spontánně, liturgicky).
A že budu sloužit mši svatou na KCHK? Budu. Požádali mě o to, tak si říkám, proč ne? :-D

JiKu VIZ: Tenhle váš příspěvek je pro mě velmi inspirativní. Jednak ponouká k zamyšlení nad vyjádřením nevyjádřitelného (tomu vyjádřwení rozumím, nemusím se nesmyslně točit na prvoplánové rozpornosti).

A zadruhé k zamyšlení nad "darem modlitbhy různorodým způsobem". Vlastně by to mělo být zamyšlení nad tím, co to je vlastně společná modlitba, k čemu to může bejt vlastně dobrý a jak to může fungovat.

Jde o to, co to je modlitba. Dosaďme si za Pána Boha nějakou jinou osobu - třeba pana prezidenta Klause, nebo dalajlámu, nebo třeba Dominika Haška (snad si už každý vybere z tohzoto výběru).

A Teď si představte úkol - máte za úkol uspořádat a ějak moderovat komunikační setkání mezi 100 lidmi a panem Klausem či dalajlámou či Haškem. Tak, aby bylo pro těch 100 lidí společné.

Domnívám se, že liturgie musí vycházet po formálníé stránce z této antropologické představy, limity, sémiotického základu. Ale moc nevychází.

Jinak upozorňuji, moc o tom raději většinově nepřemýšlejte. Záhy zjistíte, že někde se něco dělá úplně blbě. A někdo takové poznání obtížně vydýchává. :-)

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio