Kumbaya, my lord, Kumbaya!

Bohoslužby jako téma

14. 4. 2010 10:37

Jako člen platformy krize/vize ČCE jsem se zamyslel nad některými otázkami, které nám předeslal bratr Ilja Herold v rámci druhého tématu - bohoslužba. Děkuji za krásné otázky pro zamyšlení se v přehledném schématu. Každá z nich by si jistě zasloužila obšírnější zamyšlení, množství mě nutí ke zkratkovitosti, ale co je dokonalé? Možná se pokusím některé body rozpracovat detailněji později na blogu.

Teze: Bohoslužby jsou dnes a u nás osou i náplní náboženského života. Mimo "kostel" církev prakticky neexistuje.

Odpověď: Pokud se jako společenství (resp. společenství svatých) projevujeme pouze v kostele, je jistě někde chyba. Křesťaném nelze být od 9:30 do 10:30 každou neděli k vidění na U Pošty 6. Pokud je otázka kladena pouze na úroveň společenství (tedy zmíněný šálek kafe na knížce v prvním tématu), pak si nejsem jistý, jestli účelem církve je budovat hluboké svazky (naopak budováním hluboké důvěry ve společenství jsem si jist)

 

Otázka: Je Bible historickou poémou o hledání Boha... nebo náboženskou encyklopedií?

Odpověď: Bible je pro mě především svědectvím. Věřím, že v ní lze hledat poémy o hledání Boha, když mám pocit, že jsem se musel někam otočit a proto Ho nevidím, právě tak jako návodem k vířem a zdrojem základních etických postojů. Otázkou je, jestli by se církev měla nutně a za každou cenu vyjadřovat ke všem "moderním problémům". Co může církev říct k geneticky modifikovaným potravinám? Zhodnotit, jestli se jedná o zasahování do božího díla? "Kdyby Bůh chtěl, abychom létali, dal by nám křídla" zněl jeden čas argument proti letadlům. Prosím, neopakujme takovéto argumenty.

 

Otázka: Je evangelium naukou o nadpřirozených bytostech ... nebo Kristovským pozváním k novému myšlení a životu?

Odpověď: Především bych se bránil takovýmto zkratkám. Četl jsem slova jednoho evangelikálního pastora, který varoval před redukcí evangelia na "Ježíš Tě miluje, víra v něj Tě spasí a dá Ti smysl života". Nicméně z nabízených možností je pro mě evangelium Kristovským pozváním k novému myšlení a životu.

 

Otázka: Je víra definována jednou pro vždy (Apostolikum) ... nebo se hledá ... mění ... přizpůsobuje ... vyvíjí?

Odpověď: Upřímně věřím, že základy víry jsou definovány jednou pro vždy. Pavel Filipi použil výrok Vincence Lerinského "V podstatném jednota, v nepodstatném svoboda, ve všem pak láska" a já mám strach, aby toho "podstatného k vyznání" nebyla jen jedna věta - "Českobratrská církev evangelická, stručně zvaná Evangelická církev, vyznává víru v Boha Otce, Syna a Ducha svatého, která ji spojuje s křesťany všech vyznání a všech dob." Je tenká hranice mezi "svobodou" a "anarchií".

 

Otázka: Mají faráři kázat co si myslí ... nebo objektivní teologii?

Odpověď: Skrze znalosti objektivní teologie a víry vlastní církve by měli kázat v souladu s vlastním svědomím (a protože budou kázat o vlastním vidění světa, budou, podle mě, vždy kázat, co si myslí)

 

Otázka: Má eucharistie definovat a upevňovat rozdíly mezi církvemi (důrazem na poučení, vyznání, zpověď, specifickou liturgii) ... nebo rozdíly přehlížet, zamlčovat a překlenovat ?

Odpověď: Na obecné rovině mám za to, že trend "hledání společného" (leuenberské společenství, společné vyhlášení k učení o ospravedlnění, etc.) je pěkný, ale rozhodně by se neměly rozdíly zamlčovat nebo přehlížet. Kdo z nás je ochotný vzdát se českého jazyka pro dobro Evropy? Jsou skutečně odsudky přežitkem, jak říká leuenberská konkordie? Nebo to má co dělat s identifikací nás samotných? Uměli by dnešní duchovní vychovat "lutherána" nebo "kalvinistu" nebo je to přežitek? A lze se na toto dělení dívat jako na přežitek, když se hlásíme k "tradici české reformace"?

Otázka: Je bohoslužba náborem do církve, kouzlením, službou Hospodinu, službou lidem? Musí být bohoslužby v neděli? Komu (čemu) slouží veřejné (hlasité) modlitby?

Odpověď: Bohoslužba je přeci společným chválením Boha, setkáním se s bratry a sestrami ve víře, se společenstvím, což by nás mělo posilovat (vezměte si, jak na nás působí setkání s reálně přítomným Kristem v chlebu a víně). Veřené modlitby jsou přeci pro upevnění společenství! V modlitbě jsem nahý, odhaluji se Bohu a všem, co mě slyší, se kterými svou modlitbu sdílím a slouží celému společenství. Samozřejmě se lze také odvolat na Bibli a shodě alespoň dvou v modlitbě.. Náš sbor, podle mého soudu, nemá v liturgii nic (liturgie = pořadí bohoslužby), čemu by příchozí nedokázal porozumět hned (narozdíl třeba od ŘKC), takže pokud věříme, že se nově příchozí nadchne pro atmosféru upřímného pokání a lásky k Bohu, pak lidi na bohoslužby zvěme. Možná je to škoda, že liturgie není nosná. Když se kázání nepovede, jen málokdo se umí, podle mě, upřímně radovat z prožitého v kostele. Otázku bohoslužeb v neděli bych si dovolil uchopit maličko jinak a neodpovědět hned (snad jindy) - proč chodíme na bohoslužbu?

 

Otázka:nastupující farář navazovat na způsob, obsah a zbožnost faráře odcházejícího? Kde a jak má farář naslouchat svému sboru?

Opověď: Farář by jistě neměl razit "novoty přes mrtvoly", ale po dohodě  se staršovstvem, zároveň by si měl (alespoň u menších sborů) v průběhu roku najít čas na "soukromý průzkum veřejného mínění" v rozhovorech. Jenže! tohle není jen o faráři, ale především o staršovstvu a sboru. Abychom uměli také dávat zpětnou vazbu (zde zdůrazním potřebu také KLADNÉ zpětné vazby, na kterou jsme tak rádi skoupí).

Zobrazeno 1961×

Komentáře

Olin

Ano také souhlasím s tím, aby lidé, kteří chodí do kostelů a modliteben, byli křesťani po celý týden, po celý čas svého pozemského putování. A ne, aby to byli tzv. nedělní křesťané. U nás, třeba v neděli před shromážděním a pak i po skočnení shromáždění, mě to přijde jako někde v úle. A někdy mě to připadá, i když to je možná jen můj vjem, že někteří lidé chodí do církve si v nedlěi jen z toho důvodu, že si tam jdou popovídat, nebo se nějak tam zviditelnit. To se mě zase líbí u bratrů katolíků, že po skončení jejich bohoslužeb, opustí kostel a pokud chtějí se sdílet, tak povídají si před kostelem. Ale ve vnitř kostela je klid. A tak, kdo tam zůstane, může v tichosti se modlit k Pánu.To zase v naší církvi-modlitebně klid není, tak to pak ti lidé hlučí hodně. Ale co se mě také nelíbí, jsou někteří ti křesťané, kteří jsou tzv. na baterky. Někteří se nosí totiž jako 500 eurovky do banky a baví se jenom s některými lidmi a s jinými ne. Pokud věříme všichni Boha (Pána Ježíše Krista), tak bychom se měli zdravit či komunikovat všichni, co navštěvují modlitebnu. A ne, aby to tam vypadalo tebe pozdravím, s tebou budu komunikovat a tebe zase nepozdravím a nebudu s tebou komunikovat. Pokud jednou všichni budeme na věčnosti u Boha Otce a Pána Ježíše Krista, tak tam nebudeme dělat rozdíly, tak to někdy tady v pozemské církvi nechápu, jak se někteří sourozenci ve víře chovají vůči sobě. Někoho zdraví vřele a jiného vůbec nebo odměřeně. I když tím nechci říci, že když se takto vůči mě někdo chová, že by mě to vadilo. Když nemá kdosi z církve zájem se mnou komunikovat, tak já také pak s ním nemám zájem o komunikaci. Ale na věčnosti takové rozdíly v komunikaci jistě nebudou.

Papo

Zdravím, v Písku před kostelem si povídá především omladina, resp. hudebníci z kůru (alespoň po nedělní "dětské" mši v deset) u vycházení z děkanského kostela jsem tenhle pocit neměl. Někdy budu muset zaskočit v Písku do ČCE (snad jste odtud, myslím, že tam bohoslužby začínají v 9:30) a oželet mši s přítekyní..

Eva66

Katolické bohoslužby nejsou o jednoduchém porozumění. Jsou plné symboliky a přesažnosti člověka v přítomnosti s Bohem. Mše svatá je poklad. I ti, kteří nerozumí, mohou být obohacení. Sma jsem mši pochopila po několika letech a nevadí to.<br />
Pro první seznámení je vhodné vzít do prázdného kostela mimo mši nebo ještě lépe do společenství, kde je to volnější a přizpůsobí se potřebám hledajícího.

MartyR

Na velikonoční neděli jsem navštívil bohoslužbu ČCE u nás v Uherském Hradišti a byla pro mě velmi obohacující,zvláště Večeře Páně.

dadinka

Tak asi se všemi odpověďmi souhlasím. Dík za rozpracování.

Zobrazit 5 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio