Kumbaya, my lord, Kumbaya!

Česká soda Jana Palacha

19. 1. 2009 10:53
Rubrika: Žvatlání

  Vzhledem k rozsáhlým diskuzím tady na signály.cz, také skrze mnoho článků a pohledů na smrt Jan Palacha a mojí neschopnost odlišit od sebe pojmy sebevražda a sebeobětování se, jsem si při „posezení při kávě a čaji“ které máme ve farní klubovně po každé bohoslužbě, přisednul k br. Prof. Trojanovi. (mimochodem tohle posezení  je skvělá věc – lidé se poznají ještě více, člověk se ve sboru pak cítí „jako doma“ a pro mě je to v našem sboru možnost se ptát a rozmlouvat (především však naslouchat!) takovým kapacitám jako je br. farář Smetana (bývalý synodní senior), br. Tůma (velice vzdělaný a angažovaný laik, který pomáhá Biblické společnosti, byl u zrodu soutěže ve znalostech Bible, atd.), br. Farář Dus nebo br. Prof. Trojan (právě ten, co pohřbíval Jana Palacha).

  Počkal jsem až domluví a zeptal se br. prof. Trojana – „jaký je rozdíl mezi sebevraždou a sebeobětováním“?

  „Ohromný“ začala odpověď a já jsem pak již jen naslouchal a snažil se nemít příliš otevřenou pusu (kolem nás si promptně sedlo několik dalších lidí ve věku 35-55let a netvářili se o moc jinak než já). Že byl až druhý oslovený farář, s dotazem, jestli by pohřbil Jana Palacha, že se k Janu Palachovi a jeho oběti začala hlásit římsko-katolická církev (jakkoliv to byl člen právě ČCE), jak jej dva roky po Palachově smrti vyslýchala StB v Bartolomějské ulici (6 hodin - kdy po třech hodinách začal pochybovat o tom, jak se věci skutečně staly a vzdal čest těm, které takto vyslýchali půl roku či déle), jak se mu podařilo „očistit se“, kterak mu chtěli přišít nabádání k sebevraždě (trestní sazba 5 let + to haló, že církev koná protistátní aktivity a zneužívá mladé lidi k vlastní propagandě), že mu byl odebrán státní souhlas přesně 5 let po Palachově smrti (krásná paralela s trestní sazbou, že?) a jakým způsobem to všechno i se ženou prožívali, nezapomnělo se ani na poměry v církvi. Z toho snad jen perlička – v jistém katolickém kostele po smrti Jana Palacha kněz s věřícími žádali o přímluvu Jana Palacha (pouze slovo svatý mu chybělo před jménem).

  Psal se rok 1969, mladý student Jan Palach se upálil. Je tomu 40 let. Generační paměť národa je 20 let. Lidem, kteří tehdy byli plní ideálů (vysokoškolští studenti) jsou dnes 60ti letí dědečkové a babičky, takže pokud chceme někoho, kdo byl zralý a měl patřičný nadhled a přehled, musíme se bavit s lidmi kolem 70-80lety věku! Ideálně z Prahy.Uff, přísná toť selekce.

    A co má tedy Česká soda, nechvalně známý pořad, který se nezastavil před ničím a Jan Palach? Ještě chvilka napětí a nápověda – nedávno vyšla Česká soda na DVD (tuším, že to jsou tři kousky). Vřele doporučuji sehnat si ji a pustit si ji. Pokud se vám podaří zachytit 50% vtipů, které tam zazní a vybavíte si reklamy, situace, politiky a co zrovna řekli, které tento pořad parodoval, pak vám gratuluji! S hrůzou jsem si uvědomil, že až na hodiny „Alles Gute“ a nesmrtelnou zasranou kočičku a sviňským psem jsem rozuměl a vybavil si tak 5-10% (byl jsem špunt ve věku 8-13 let, když tyhle věci byly aktuální).

  Co znamenala nebo neznamenala oběť/smrt Jana Palacha v roce 1969 dnes již nedokážeme posoudit, pokud jsme mladší 60ti let. Jeho smrt, podle slov br. Prof. Trojana dává smysl jako sebeobětování v kontextu doby, pokud si vybavíme, že v té době se budhističtí mniši zapalovali na protest proti válce ve Vietnamu a byla toho plná televize (inu vzdor kapitalismu a imeprialismu se pustit musí), tehdy se vysvětlovaly i jejich motivy (že nechtějí se zbraní v ruce ublížit nikomu) a že zřejmě odsud pochází motivace pro Palachův čin. Snažit domyslet si co jeho smrt vyvolala je asi jako snažit se vymyslet, co se stalo na Národní Třídě v roce 1989 (to je také 20 let, lidé začínají zapomínat, je to pro mladé jen datum v kalendáři).

  Pro br. Prof. Trojana je Palachův čin sebeobětováním se a je potřeba to opakovat stále a dokola, abychom na to my, mladí, nezapomínali, protože pro vysvětlení takového činu už dnes neexistují argumenty, argumenty zmizely v propadlišti dějin a z Jana Palacha se stává slavný sebevrah, jehož smrt zvedla mediální pozornost, upozornila na sebe lidi, ale už jen těžko si vybavíme proč se chtěl stát hvězdou televize zrovna tímto způsobem (končím sarkasmem, pokud by někteří měli problémy jej poznat).

  Pokud někdo tvrdí, že Jan Palach byl sebevrah, činí tak z neznalosti. Pokud někdo mladší 60ti let) tvrdí, že se Jan Palach sebeobětoval, pak mu zřejmě někdo vysvětlil část Palachova odkazu, ale přesto si dovolím tvrdit, že stále zůstává v nevědomosti.

Jeho smrt položila otázku "co děláš pro to, aby Tvůj život byl integrován do života celé společnosti jako důstojný život?" – br. prof. Jakub Trojan

Sdílet

Komentáře

metod Xenofon: to jako že se k němu modlí jako ke svatýmu, nebo se za něj přimlouvali? To první je podobně komické jako svatý jan hus a jan želivský u českých pravoslavných, ale to druhé mi přijde v pohodě.

Daliluh Názor, který tu prezentovali Johan a PavelV, mi přijde dost zcestný. Zhřešil třeba lékař, který se staral o malomocné (nebo v novější době o nemocné silně infekční ebolou), i když věděl, že za svou péči s vysokou pravděpodobností zaplatí životem? Zhřeší člověk, který se vrhne do cesty kulce, aby zachránil osobu, kterou miluje? <br />
Nikdy jsem žádnou encykliku nečetl a troufám si říct, že nikdy žádnou nepřečtu; už jen z toho pomyšlení mi běhá mráz po zádech;-). Navzdory tomu vím, že vzít si život je špatné. Ale Jan Palach svůj život obětoval, nebo chcete-li, věnoval vyššímu cíli, v nějž věřil. Naší svobodě. A na cestě k tomuto cíli se jeho smrt stala významným mezníkem. Proto podle mě jeho čin měl smysl.

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio